Optimalizací procesů se logicky zabývá každá firma. Ušetřit náklady na realizaci produktu nebo služby je jeden z tradičních cílů. Nicméně ne každé společnosti se daří optimalizovat kontinuálně a úspěšně.
Optimalizací procesů se jako průmyslový inženýr zabývám již od školy. Je zajímavé, jak se mi na tuto problematiku zásadně změnil názor. Po škole jsem se toužil stát součástí velkých, ambiciózních a samozřejmě úspěšných projektů. Dnes věřím spíš v postupnou, ale intenzivní evoluci v podobě malých zlepšovacích aktivit. Optimalizace je především o pochopení vlastních problémů, nalezení cesty k jejich odstranění a v hledání možných inovací a nových postupů při realizaci produktu nebo služby.
Každá optimalizace souvisí s analýzou procesu a následnou syntézou analyzovaných dat v podobě nového návrhu řešení čili zlepšení procesu. Základem obou je dobrá znalost nástrojů analýzy a syntézy.
Dnes již téměř každý podnik pracuje s nějakou formou cílů. Oddělení a týmy mají definované cíle a jejich úkolem je prostřednictvím optimalizace svých procesů těchto cílů dosahovat. Optimalizace procesů se vnímá jako samozřejmost, i když jí při bližším ohledání není.
Nejčastějším problémem je naprostá neznalost základních ukazatelů, nástrojů analýzy nebo metod zlepšování. Pracovníci neumí měřit výstupy své práce, neznají vhodné ukazatele a k tomu ještě nejsou zvyklí s ukazateli pracovat na denní bázi. Analytické nástroje pro měření práce, procesů, stability, či kvality jsou používány v minimální míře. Z toho důvodu se nepracuje s fakty, ale místo toho často jen s doměnkami, odhady nebo pocity. Někdy se sám sebe ptám proč v osnovách základních škol není znalost plýtvání. Mnoha manažerům by se tím ulehčila komunikace. Často jsem konfrontován s tím, že tyto nástroje jsou vhodné pro specialisty a ostatní je znát nemusí, jak ale potom chceme optimalizovat procesy?
Základem úspěšné optimalizace je zapojení pracovníků, kteří proces vykonávají. A zapojením nemyslím do role oponentů nebo posluchačů, ale naopak do role aktivních optimalizátorů, kteří si proces detailně zanalyzují, popíší problémy a definují priority k řešení. Proces optimalizace musíme pro potřeby podniku popsat, zjednodušit a standardizovat. Vybavit pracovníky znalostmi nástrojů analýzy a naučit je aplikovat proces optimalizace dle kroků PDCA nebo DMAIC. Každý je schopný analyzovat na pracovišti plýtvání, provést chronometráž, vypracovat VSM mapu, provést Ishikawu, použít paretovu nebo ABC XYZ analýzu, využít základních 7 nástrojů analýzy. To vše jsou velmi jednoduché postupy, které ač dnes mnoho lidí zná jako pojem, tak je neumí použít. Přesvědčil jsem se o tom mnohokrát. Kromě znalostí je obrovským problémem v optimalizaci procesů čas.
Málokdy se setkám s tím, že by se pro optimalizaci procesů v podnicích v rámci kapacit plánoval čas na optimalizaci. Přestože všichni mají cíle a měli by optimalizovat své procesy pro jejich dosažení, jen velmi málo z nás si na optimalizace plánuje čas. Optimalizovat = vykonávat jinou než běžnou operativní činnost = spotřebuje to čas navíc. Nemůžeme se spolehnout na to, že se to nějak vyřeší, když s tím nepočítáme v našich kapacitách. Znamená to mít pro optimalizaci procesů vyhrazený čas, jak ve standardních časech, jako jsou pravidelné schůzky, týmové porady apod., tak i stanovené projektové dny, kdy cíleně s vysokým nasazením ve formě workshopu optimalizujeme konkrétní proces za účasti vykonavatelů procesů.
Jako poslední klíčový problém vnímám chybějící průmyslové moderátory. Průmyslová moderace je řemeslo, jak vést workshop nebo zlepšovací aktivitu/projekt k cíli s využitím metod moderace v kombinaci s metodami analýzy či syntézy a často i bez detailní znalosti řešené problematiky. Dobrý moderátor je schopný ušetřit cenný čas, zproduktivnit práci týmu, zlepšit výsledky a tím zeefektivnit samotný proces optimalizace. Průmyslový moderátoři nám, ale často chybí. Buď vůbec v podniku nejsou nebo nejsou dostatečně trénovaní a zkušení a nebo jich není dost.
Optimalizace procesů je příležitost se stále učit něco nového. Je to interakce s lidmi a lidé jako pracovníci firem jsou s jejich znalostmi, základním předpokladem k tomu, aby jsme byli při optimalizaci procesů úspěšní. Jejich masivní zapojení může optimalizaci procesů urychlit, zefektivnit a zkvalitnit. Jediné co potřebujeme je vybavit je znalostmi a dát jim čas. Potom to může fungovat, jak jsem se o tom přesvědčil už mockrát.
Tomáš Stöhr
Každý zákazník požaduje perfektní kvalitu. Současné komplexní procesy výroby a logistiky vynakládají extrémní nároky na zajištění kvality výstupů. Jak zajistit chybuvzdornost procesů a tím jejich stabilitu? Pojďte si spolu se zkušenými lektory vyzkoušet metodiku Řízení kvality v procesu a po návrhu zlepšení zjistit její dopad do praxe.
V dnešní době se na každém kroku setkáváme s pojmy „Štíhlý výrobní systém, Štíhlé řízení procesů, Štíhlé myšlení“ apod. Možná si slovo štíhlý (Lean) spojujeme s něčím, co by mělo být lepší, správné, zdravé nebo žádoucí. Pokud se však podíváme na reálnou aplikaci „štíhlosti“ ve společnosti, v podnicích a v našem soukromí, zdá se nám, že na všechno nebereme „stejný metr“.
Problémy byly, jsou a budou. Jsou součástí jakékoliv organizace. Spolupráce lidí, složitost procesů, nároky zákazníků, nestabilita, náhodné jevy to vše ovlivňuje vznik problémů. Základní úlohou pracovníků je vzniklé problémy řešit. Bohužel u toho často zústává a problémy se pouze „řeší“. Jen malá část z nich, se skutečně vyřeší. Ne každá organizace se zabívá řešením problémů systematicky. Řešení problémů je proces. Jako každý proces se dá popsat a standardizovat. To pomáhá v jeho produktivitě a výsledné kvalitě. Ukažme si, jak nastavit strukturovaný proces pro řešení problémů a tím systematicky podpořme efektivitu řešení problémů napříč organizací.
Ať je společnost malá o jednotkách zaměstnanců nebo velká s tisíci pracovníky, je třeba vyrábět rychle, levně a efektivně. Jak vypadá efektivní systém výroby? Jak probíhá LEAN Transformace a jak se tvoří výrobní systém? Přijďte na jednodenní trénink našlapaný praktickými tipy pro štíhlou výrobu od našich zkušených lektorů.
Kdykoli s lidmi řešíme, kde a jak jejich práci zlepšit, začínáme u 5S. Stále se vracíte k základům? Nejde vám nastavit elementární organizace pracoviště? Zúčastněte se našeho jednodenního tréninku na téma 5S. Naši zkušení lektoři Vám ukáží, jak na to!
Materiálový tok prochází celým podnikem a v současné době stále více vzrůstají požadavky na jeho efektivitu. Jak jednoduše se na složitost materiálových toků podívat z nadhledu a pomocí jednoduché metody mapování toku hodnot zjistit problémové oblasti a navrhnout efektivní budoucí stav? Pojďte si spolu se zkušenými lektory vyzkoušet tuto metodu a po návrhu zlepšení zjistit její dopad do skutečné výroby.
Šneka považujeme v přírodě za pomalého tvora. Jeho obvyklá rychlost je 6 – 11 m za hodinu. Proč se tedy výrobky v naších výrobách mnohdy pohybují až 10x pomaleji. Jak jejich rychlost zvýšit? Jak zajistit spolehlivost dodávek zákazníkovi? Jak udržet nízké zásoby? Jak efektivně plánovat? Tyto a jiné otázky týkající se logistické problematiky vám zodpoví naši zkušení lektoři během jednodenního tréninku na lean logistiky.
Tvorba lay-outu výroby, skladu, kanceláře či jiných procesně orientovaných pracovišť ovlivňuje zásadním způsobem efektivnost procesu a může chytře podpořit tok materiálu, produktivitu práce a komunikaci na pracovišti. Na našem tréninku budete mít jedinečnou možnost naučit se tvořit efektivní lay-out pracoviště interaktivní formou a pochopit při tom, jak tuto znalost aplikovat v praxi.
Znakem dnešní doby je masivní nástup technologií do všech oblastí lidského konání. I ve výrobě se stále častěji spoléháme na technologické vybavení než na lidskou sílu. Stroje pro nás představují zvýšení kvality a produktivity práce při zachování anebo dokonce snížení nákladů. S tímto trendem samozřejmě ruku v ruce rostou i nároky na údržbu a starost o zařízení. Jak tyto nároky zvládat? Jak realizovat efektivní údržbu? Tyto a další otázky s vámi budou diskutovat naši zkušení lektoři.
Rozdíl mezi vítězem a poraženým bývá často v setinách sekundy. Jak lze na tuto zkušenost, pohlížet v prostředí výroby? Umět rychle reagovat na změnu a přeorganizovat výrobu dle požadavku zákazníka umí dobře jen ti nejlepší. Pojďte si spolu se zkušenými lektory vyzkoušet metodiku rychlých změn a po návrhu zlepšení zjistit její dopad do skutečné výroby.