Prostě nám to „neteče“! Když trénuji Štíhlou logistiku přirovnávám tok materiálu k pohybu hlemýždě. A to to beru jěště s jistou nadsázkou, protože analýzy, které provádíme, nám potvrzují, že býváme i 10x pomalejší než tento zástupce plžů. Čím to je? Proč se nedaří snižovat úroveň zásob, redukovat množství transportů, tvořit reálné plány a ty následně plnit?
Logistikou se zábývám jako součástí LEAN filosofie. Počáteční problém, na který u většiny společností narazím, je, že neexistuje žádný logistický koncept/představa, jak má logistika, potažmo materiálový tok, vlastně fungovat. Nikdo ho bohužel nechce respektive neví, že má chtít. Logistika to přece vždycky nějak zařídí. Že je to neefektivní, je málokdy vidět. U výroby vše měříme – časy operací, efektivnost strojů, produktivitu, kvalitu, včasnost, detailní náklady „na všechno“. V logistice býváme méně přesní – je to režie a často převažuje dojem neměřitelnosti. Mám pocit, jakoby často logistice něco scházelo.
Nepracuje se s Value Stream Mappingem (VSM), málokdy je cílem vytvoření tahu a zásoby jsou považovány za něco normálního. Je to sice zvláštní, ale téměř se nesetkávám s průmyslovými inženýry – logistiky. Z toho potom vyplýnvá, že optimalizací a efektivitou se zabývá především výroba, zatímco logistika je jaksi stranou a často se jí daří být vúči LEANu rezistentní. Tak trochu v opozici výrobě. Přitom LEAN je především o logistice. LEAN u logistiky začíná i končí. Pojďme si představit tři „LEAN“ pojmy, které využitím jejich myšlenek, logistiku zásadně zefektivní.
Bylo by zajímavé zjistit, kolik českých podniků pracuje se zákaznickým taktem.
Když v podnicích realizujeme VSM a ptáme se „Znáte takt zákazníka?“ většinou dostaneme zápornou odpověď. Jak potom vznikl layout? Jak se definovaly návrhy pracovišť? Jak se určila potřebná plocha? Jak se definovaly správné úrovně zásob, zásobníků, skladovacích míst, počty potřebných obalů? To vše přece tento parametr ovlivňuje.
Definovat „Takt zákazníka“ je nutnost. Donutí nás to začít systematicky a kriticky vyhodnocovat, zda je náš materiálový tok navržen ve smyslu zákazníka a jeho požadavků. Je to začátek uvědomění si možných chyb, rezerv a příležitostí ke zlepšení.
Začněte pracovat s taktem zákazníka!
Pro LEAN, ale i pro logistiku, představuje PDV naprosto klíčový parametr. Myslím si, že by měl být v KPI každého útvaru logistiky.
Zajistit, abychom v co nejkražším čase uměli reagovat na požadavek zákazníka, vyžaduje perfektní organizaci a schopnost realizovat zakázky pokud možno bez zbytečných zásob, s plynulým tokem materiálu a řízením pomocí tahu (skutečným přenesením požadavků zákazníka). Všechny tyto požadavky by měla řešit logistika nebo se na nich alespoň významně podílet.
Úkoly jako definovat lay-out podporující tok materiálu, vytvořit jednoduchý systém řízení na principu tahu, nastavit efektivní zásobování pracovišť na Just in Time (JIT) pravidlech, napojit na výrobu tahem dodavatele, sladit se s taktem zákazníka a realizovat logistiku v pravidelném rytmu, pochopit fungování zákazníka a naladit se na jeho potřeby, pozitivně ovlivňují čas realizace zakázky.
Zlepšovat tento paramet je důležité z jednoho prostého důvodu – pozitivně to pocítí náš zákazník. Je to běh na dlouhou trať, který nikdy neskončí. Možnosti, kde začít, jsou široké. Důležité je začít.
Zaveďte a zlepšujte Průběžnou Dobu Výroby/Zakázky!
MURA, MURI, MUDA – Nevyváženost, Přetížení, Plýtvání. Tři „Japonské“ pohledy na příčiny ztrát vznikajících v materiálových tocích.
Logistika ovlivňuje všechny tři. Zajistit jejich znalost je základním předpokladem pro boj s nimi. Potřebujeme připravit vyvážené plány, které podpoří stabilitu procesů a omezí nároky na operativní řízení a neustále změny; Zamezit přetěžování zdrojů (operací, strojů, míst, skladů, pracovníků); Spoluprací se zákazníkem a dodavateli zamezit vzniku nepřiměřených požadavků, které ohrozí realizaci zakázek; A nakonec soustavné vyhledávání plýtvání a jeho omezování prostřednictvím neustálého zlepšování. Vždyť plýtvání jako nadvýroba, zásoby, transporty, čekání, pohyby a špatný proces si s logistikou přímo spojujeme.
Je nutné 3MU dostat do krve, přemýšlet tak. Neustále hodnotit logistické procesy touto optikou. A naučit to všechny pracovníky logistiky.
Eliminujte 3MU ve vašem materiálovém toku!
T. Stöhr
Ať je společnost malá o jednotkách zaměstnanců nebo velká s tisíci pracovníky, je třeba vyrábět rychle, levně a efektivně. Jak vypadá efektivní systém výroby? Jak probíhá LEAN Transformace a jak se tvoří výrobní systém? Přijďte na jednodenní trénink našlapaný praktickými tipy pro štíhlou výrobu od našich zkušených lektorů.
Kdykoli s lidmi řešíme, kde a jak jejich práci zlepšit, začínáme u 5S. Stále se vracíte k základům? Nejde vám nastavit elementární organizace pracoviště? Zúčastněte se našeho jednodenního tréninku na téma 5S. Naši zkušení lektoři Vám ukáží, jak na to!
Materiálový tok prochází celým podnikem a v současné době stále více vzrůstají požadavky na jeho efektivitu. Jak jednoduše se na složitost materiálových toků podívat z nadhledu a pomocí jednoduché metody mapování toku hodnot zjistit problémové oblasti a navrhnout efektivní budoucí stav? Pojďte si spolu se zkušenými lektory vyzkoušet tuto metodu a po návrhu zlepšení zjistit její dopad do skutečné výroby.
Týmová práce je vyšší úroveň organizace práce a je nezbytnou podmínkou pro úspěšné zvládnutí nároků vyplývajících z LEAN filosofie. Slovo TÝM (z angl. team, původní význam „spřežení“) je skupina lidí, která společně plní nějaký úkol nebo chce dosáhnout určitý cíl, což je možné jen při spolupráci všech členů. Týmová práce vychází z potřeby co nejvíce využít potenciál zaměstnanců, jejich schopnosti nápady a um ve prospěch firmy.
Šneka považujeme v přírodě za pomalého tvora. Jeho obvyklá rychlost je 6 – 11 m za hodinu. Proč se tedy výrobky v naších výrobách mnohdy pohybují až 10x pomaleji. Jak jejich rychlost zvýšit? Jak zajistit spolehlivost dodávek zákazníkovi? Jak udržet nízké zásoby? Jak efektivně plánovat? Tyto a jiné otázky týkající se logistické problematiky vám zodpoví naši zkušení lektoři během jednodenního tréninku na lean logistiky.
Tvorba lay-outu výroby, skladu, kanceláře či jiných procesně orientovaných pracovišť ovlivňuje zásadním způsobem efektivnost procesu a může chytře podpořit tok materiálu, produktivitu práce a komunikaci na pracovišti. Na našem tréninku budete mít jedinečnou možnost naučit se tvořit efektivní lay-out pracoviště interaktivní formou a pochopit při tom, jak tuto znalost aplikovat v praxi.
Znakem dnešní doby je masivní nástup technologií do všech oblastí lidského konání. I ve výrobě se stále častěji spoléháme na technologické vybavení než na lidskou sílu. Stroje pro nás představují zvýšení kvality a produktivity práce při zachování anebo dokonce snížení nákladů. S tímto trendem samozřejmě ruku v ruce rostou i nároky na údržbu a starost o zařízení. Jak tyto nároky zvládat? Jak realizovat efektivní údržbu? Tyto a další otázky s vámi budou diskutovat naši zkušení lektoři.
Každý zákazník požaduje perfektní kvalitu. Současné komplexní procesy výroby a logistiky vynakládají extrémní nároky na zajištění kvality výstupů. Jak zajistit chybuvzdornost procesů a tím jejich stabilitu? Pojďte si spolu se zkušenými lektory vyzkoušet metodiku Řízení kvality v procesu a po návrhu zlepšení zjistit její dopad do praxe.
V dnešní době se na každém kroku setkáváme s pojmy „Štíhlý výrobní systém, Štíhlé řízení procesů, Štíhlé myšlení“ apod. Možná si slovo štíhlý (Lean) spojujeme s něčím, co by mělo být lepší, správné, zdravé nebo žádoucí. Pokud se však podíváme na reálnou aplikaci „štíhlosti“ ve společnosti, v podnicích a v našem soukromí, zdá se nám, že na všechno nebereme „stejný metr“.
Problémy byly, jsou a budou. Jsou součástí jakékoliv organizace. Spolupráce lidí, složitost procesů, nároky zákazníků, nestabilita, náhodné jevy to vše ovlivňuje vznik problémů. Základní úlohou pracovníků je vzniklé problémy řešit. Bohužel u toho často zústává a problémy se pouze „řeší“. Jen malá část z nich, se skutečně vyřeší. Ne každá organizace se zabívá řešením problémů systematicky. Řešení problémů je proces. Jako každý proces se dá popsat a standardizovat. To pomáhá v jeho produktivitě a výsledné kvalitě. Ukažme si, jak nastavit strukturovaný proces pro řešení problémů a tím systematicky podpořme efektivitu řešení problémů napříč organizací.