Co patří k největším chybám při řešení problémů? Nezaměřujeme se na fakta, ale na dojmy. A většinou řešíme pouze následky, ne příčiny potíží. Metodika strukturovaného řešení problémů pomáhá pochopit příčiny vzniku nesnází a učí firmy, jak je jednoduše, operativně a opakovaně řešit.
Pro chod každé organizace je nezbytné, aby její lidé chápali, že problémy vznikaly, vznikají a budou vznikat. Zároveň však musí být schopni je na každodenní bázi řešit. Počítat s týmovou prací, vyčlenit si pro ni jistý čas a mít chuť se učit. Strukturované řešení problému jim pak pomůže pochopit situace, které vedou ke vzniku abnormalit, zaměřit se na data a fakta a problémy odstraňovat.
Základem je přitom popis problému, například metodou 5W 2H. Ptáme se, proč (Why), co (What), kde (Where), kdo (Who), kdy (When) a doplňujeme otázkami jak (How) a kolik (How many). Takovým způsobem je možné odhalit kořenovou příčinu problému, tedy najít informace „skryté pod povrchem“. Teprve pak je možné pracovat na návrzích ke zlepšení.
Podle zkušeností lektorů ESCARE se většinou problémy ve firmách řeší, ale nevyřeší. „Lidé mají tendenci reagovat jen na následky, a tak jsou organizace zatíženy spoustou nevyřešených problémů. Přitom každá vyřešená záležitost společnost posouvá k vyšší efektivitě,“ vysvětlují lektoři s tím, že problém je skutečně vyřešen až tehdy, když se už nikdy neopakuje.
Při strukturovaném řešení problému je velmi vhodné využít prvky vizuálního managementu. Takovým nástrojem může být A3 report, který strukturuje problém a zároveň archivuje know-how, popisuje zvolené metody i zlepšení a přínosy. Ovšem pozor – rozhodně se nevyplácí kopírovat A3 reporty z jiných firem. Zásadní je totiž, aby příslušný tým prošel jejich tvorbou s vlastními zkušenostmi a vhledem do chodu konkrétní firmy.
Není dobré zapomínat ani na potřebný čas. Osvědčuje se revidovat problémy v rámci každého dne nebo jednoho týdne. Problém by měl být řešen bezprostředně poté, co se stal. Informace o souvislostech se totiž časem vytrácejí. Jeho kořenovou příčinu odhalíme pouze, když se dokážeme zaměřit na každý z detailů, které k němu vedly.
Řízení výroby je nelehká disciplína plná nečekaných zvratů, překvapení a neustálého operativního zmatku a opakujících se problémů. Je ale nutné, abychom výrobu řídili tímto způsobem? Neexistuje způsob, jak do této oblasti vnést nějaký řád a efektivitu? Odpověď se skrývá pod pojmem Shop floor management.
Problémy byly, jsou a budou. Jsou součástí jakékoliv organizace. Spolupráce lidí, složitost procesů, nároky zákazníků, nestabilita, náhodné jevy to vše ovlivňuje vznik problémů. Základní úlohou pracovníků je vzniklé problémy řešit. Bohužel u toho často zústává a problémy se pouze „řeší“. Jen malá část z nich, se skutečně vyřeší. Ne každá organizace se zabívá řešením problémů systematicky. Řešení problémů je proces. Jako každý proces se dá popsat a standardizovat. To pomáhá v jeho produktivitě a výsledné kvalitě. Ukažme si, jak nastavit strukturovaný proces pro řešení problémů a tím systematicky podpořme efektivitu řešení problémů napříč organizací.
Ať je společnost malá o jednotkách zaměstnanců nebo velká s tisíci pracovníky, je třeba vyrábět rychle, levně a efektivně. Jak vypadá efektivní systém výroby? Jak probíhá LEAN Transformace a jak se tvoří výrobní systém? Přijďte na jednodenní trénink našlapaný praktickými tipy pro štíhlou výrobu od našich zkušených lektorů.
Kdykoli s lidmi řešíme, kde a jak jejich práci zlepšit, začínáme u 5S. Stále se vracíte k základům? Nejde vám nastavit elementární organizace pracoviště? Zúčastněte se našeho jednodenního tréninku na téma 5S. Naši zkušení lektoři Vám ukáží, jak na to!
Materiálový tok prochází celým podnikem a v současné době stále více vzrůstají požadavky na jeho efektivitu. Jak jednoduše se na složitost materiálových toků podívat z nadhledu a pomocí jednoduché metody mapování toku hodnot zjistit problémové oblasti a navrhnout efektivní budoucí stav? Pojďte si spolu se zkušenými lektory vyzkoušet tuto metodu a po návrhu zlepšení zjistit její dopad do skutečné výroby.
Týmová práce je vyšší úroveň organizace práce a je nezbytnou podmínkou pro úspěšné zvládnutí nároků vyplývajících z LEAN filosofie. Slovo TÝM (z angl. team, původní význam „spřežení“) je skupina lidí, která společně plní nějaký úkol nebo chce dosáhnout určitý cíl, což je možné jen při spolupráci všech členů. Týmová práce vychází z potřeby co nejvíce využít potenciál zaměstnanců, jejich schopnosti nápady a um ve prospěch firmy.
Šneka považujeme v přírodě za pomalého tvora. Jeho obvyklá rychlost je 6 – 11 m za hodinu. Proč se tedy výrobky v naších výrobách mnohdy pohybují až 10x pomaleji. Jak jejich rychlost zvýšit? Jak zajistit spolehlivost dodávek zákazníkovi? Jak udržet nízké zásoby? Jak efektivně plánovat? Tyto a jiné otázky týkající se logistické problematiky vám zodpoví naši zkušení lektoři během jednodenního tréninku na lean logistiky.
Tvorba lay-outu výroby, skladu, kanceláře či jiných procesně orientovaných pracovišť ovlivňuje zásadním způsobem efektivnost procesu a může chytře podpořit tok materiálu, produktivitu práce a komunikaci na pracovišti. Na našem tréninku budete mít jedinečnou možnost naučit se tvořit efektivní lay-out pracoviště interaktivní formou a pochopit při tom, jak tuto znalost aplikovat v praxi.
Znakem dnešní doby je masivní nástup technologií do všech oblastí lidského konání. I ve výrobě se stále častěji spoléháme na technologické vybavení než na lidskou sílu. Stroje pro nás představují zvýšení kvality a produktivity práce při zachování anebo dokonce snížení nákladů. S tímto trendem samozřejmě ruku v ruce rostou i nároky na údržbu a starost o zařízení. Jak tyto nároky zvládat? Jak realizovat efektivní údržbu? Tyto a další otázky s vámi budou diskutovat naši zkušení lektoři.
Rozdíl mezi vítězem a poraženým bývá často v setinách sekundy. Jak lze na tuto zkušenost, pohlížet v prostředí výroby? Umět rychle reagovat na změnu a přeorganizovat výrobu dle požadavku zákazníka umí dobře jen ti nejlepší. Pojďte si spolu se zkušenými lektory vyzkoušet metodiku rychlých změn a po návrhu zlepšení zjistit její dopad do skutečné výroby.
Každý zákazník požaduje perfektní kvalitu. Současné komplexní procesy výroby a logistiky vynakládají extrémní nároky na zajištění kvality výstupů. Jak zajistit chybuvzdornost procesů a tím jejich stabilitu? Pojďte si spolu se zkušenými lektory vyzkoušet metodiku Řízení kvality v procesu a po návrhu zlepšení zjistit její dopad do praxe.
V dnešní době se na každém kroku setkáváme s pojmy „Štíhlý výrobní systém, Štíhlé řízení procesů, Štíhlé myšlení“ apod. Možná si slovo štíhlý (Lean) spojujeme s něčím, co by mělo být lepší, správné, zdravé nebo žádoucí. Pokud se však podíváme na reálnou aplikaci „štíhlosti“ ve společnosti, v podnicích a v našem soukromí, zdá se nám, že na všechno nebereme „stejný metr“.