O tom, že organizace nefunguje na principu funkcí, ale procesů, ví dobře každý manažer. Ne vždy je však snadné procesy zmapovat a správně nastavit. Jejich fungování se přitom velmi rychle odrazí v zákazníkově ne/spokojenosti. A je to on, kdo o úspěchu organizace nakonec rozhodne.
„Spoléhat, že zákazník je spokojený, pokud si dlouhodobě nestěžuje, není v pořádku. Opakovaně zjišťovat jeho potřeby a přijmout odpovědnost za vlastní zlepšování – to je předpoklad prosperity,“ popisují historické zkušenosti firem lektoři ESCARE.
Naprostá většina procesů v organizaci je provázaná. Jakmile pochopíme jejich fungování a jsme schopni vyjádřit dodavatelsko-zákaznické vztahy, můžeme rozvíjet širší debatu nad organizační strukturou. Na základě rozlišení tří skupin procesů (řídicí, hlavní, podpůrné) lze tvořit procesní mapy a s jejich pomocí pak celý systém zlepšovat.
V procesní mapě jsou názorně zobrazeny požadavky zákazníka, tok materiálu, tok informací a spojitosti mezi informačními a materiálovými toky. Mapy umožňují každému v organizaci hlouběji porozumět celému procesu, identifikovat činnosti bez přidané hodnoty a také diskutovat o příležitostech ke zlepšení.
Osvědčenou metodou tvorby procesů je SIPOC: Suppliers, Inputs, Process, Outputs, Customer. Na jejím základě vznikají procesní karty odhalující matice zodpovědnosti jednotlivých pracovníků, standardizaci procesů, popisy pracovních míst i cíle. Ve firmách lze často vysledovat odtažitost jednotlivých pracovišť a pracovníků. Díky tomuto mapování se daří nastavit procesy tak, aby k sobě měli lidé blíž, věděli o své práci navzájem a dokázali přemýšlet v souvislostech.
Obr. Procesní organizace
Ať je společnost malá o jednotkách zaměstnanců nebo velká s tisíci pracovníky, je třeba vyrábět rychle, levně a efektivně. Jak vypadá efektivní systém výroby? Jak probíhá LEAN Transformace a jak se tvoří výrobní systém? Přijďte na jednodenní trénink našlapaný praktickými tipy pro štíhlou výrobu od našich zkušených lektorů.
Materiálový tok prochází celým podnikem a v současné době stále více vzrůstají požadavky na jeho efektivitu. Jak jednoduše se na složitost materiálových toků podívat z nadhledu a pomocí jednoduché metody mapování toku hodnot zjistit problémové oblasti a navrhnout efektivní budoucí stav? Pojďte si spolu se zkušenými lektory vyzkoušet tuto metodu a po návrhu zlepšení zjistit její dopad do skutečné výroby.
Týmová práce je vyšší úroveň organizace práce a je nezbytnou podmínkou pro úspěšné zvládnutí nároků vyplývajících z LEAN filosofie. Slovo TÝM (z angl. team, původní význam „spřežení“) je skupina lidí, která společně plní nějaký úkol nebo chce dosáhnout určitý cíl, což je možné jen při spolupráci všech členů. Týmová práce vychází z potřeby co nejvíce využít potenciál zaměstnanců, jejich schopnosti nápady a um ve prospěch firmy.
Šneka považujeme v přírodě za pomalého tvora. Jeho obvyklá rychlost je 6 – 11 m za hodinu. Proč se tedy výrobky v naších výrobách mnohdy pohybují až 10x pomaleji. Jak jejich rychlost zvýšit? Jak zajistit spolehlivost dodávek zákazníkovi? Jak udržet nízké zásoby? Jak efektivně plánovat? Tyto a jiné otázky týkající se logistické problematiky vám zodpoví naši zkušení lektoři během jednodenního tréninku na lean logistiky.
Tvorba lay-outu výroby, skladu, kanceláře či jiných procesně orientovaných pracovišť ovlivňuje zásadním způsobem efektivnost procesu a může chytře podpořit tok materiálu, produktivitu práce a komunikaci na pracovišti. Na našem tréninku budete mít jedinečnou možnost naučit se tvořit efektivní lay-out pracoviště interaktivní formou a pochopit při tom, jak tuto znalost aplikovat v praxi.
Znakem dnešní doby je masivní nástup technologií do všech oblastí lidského konání. I ve výrobě se stále častěji spoléháme na technologické vybavení než na lidskou sílu. Stroje pro nás představují zvýšení kvality a produktivity práce při zachování anebo dokonce snížení nákladů. S tímto trendem samozřejmě ruku v ruce rostou i nároky na údržbu a starost o zařízení. Jak tyto nároky zvládat? Jak realizovat efektivní údržbu? Tyto a další otázky s vámi budou diskutovat naši zkušení lektoři.
Rozdíl mezi vítězem a poraženým bývá často v setinách sekundy. Jak lze na tuto zkušenost, pohlížet v prostředí výroby? Umět rychle reagovat na změnu a přeorganizovat výrobu dle požadavku zákazníka umí dobře jen ti nejlepší. Pojďte si spolu se zkušenými lektory vyzkoušet metodiku rychlých změn a po návrhu zlepšení zjistit její dopad do skutečné výroby.
Každý zákazník požaduje perfektní kvalitu. Současné komplexní procesy výroby a logistiky vynakládají extrémní nároky na zajištění kvality výstupů. Jak zajistit chybuvzdornost procesů a tím jejich stabilitu? Pojďte si spolu se zkušenými lektory vyzkoušet metodiku Řízení kvality v procesu a po návrhu zlepšení zjistit její dopad do praxe.
V dnešní době se na každém kroku setkáváme s pojmy „Štíhlý výrobní systém, Štíhlé řízení procesů, Štíhlé myšlení“ apod. Možná si slovo štíhlý (Lean) spojujeme s něčím, co by mělo být lepší, správné, zdravé nebo žádoucí. Pokud se však podíváme na reálnou aplikaci „štíhlosti“ ve společnosti, v podnicích a v našem soukromí, zdá se nám, že na všechno nebereme „stejný metr“.
Řízení výroby je nelehká disciplína plná nečekaných zvratů, překvapení a neustálého operativního zmatku a opakujících se problémů. Je ale nutné, abychom výrobu řídili tímto způsobem? Neexistuje způsob, jak do této oblasti vnést nějaký řád a efektivitu? Odpověď se skrývá pod pojmem Shop floor management.
Problémy byly, jsou a budou. Jsou součástí jakékoliv organizace. Spolupráce lidí, složitost procesů, nároky zákazníků, nestabilita, náhodné jevy to vše ovlivňuje vznik problémů. Základní úlohou pracovníků je vzniklé problémy řešit. Bohužel u toho často zústává a problémy se pouze „řeší“. Jen malá část z nich, se skutečně vyřeší. Ne každá organizace se zabívá řešením problémů systematicky. Řešení problémů je proces. Jako každý proces se dá popsat a standardizovat. To pomáhá v jeho produktivitě a výsledné kvalitě. Ukažme si, jak nastavit strukturovaný proces pro řešení problémů a tím systematicky podpořme efektivitu řešení problémů napříč organizací.